برگ سبز
برگ سبز
آموزشی. فرهنگی. اجتماعی
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, توسط سید علی اکبر حسینی |

 

بنام خدا سؤالات درس دين و زندگي 1 همراه با پاسخ راز شکفتن گل چيست؟ 1) چه سري در دانه¬ي گياه نهفته است که زمين را مي¬شکافد وبه آرامي ازدل خاک سر بر مي کشد؟(مقدمه) اين راز را بايد در قابليتي جست وجو کرد که خداوند در دل دانه به امانت نهاده است.دانه ازهمان هنگام که در خاک قرار مي گيرد،آماده است رشد کند،شکوفا شود و بر زيبايي آفرينش بيافزايد. 2)کمال يک دانه در چيست؟(مقدمه) دانه بارشد و شکوفايي و کسب زيبايي و طراوت،به کمال مي رسد و قابليت ها و استعدادهاي خود را ظاهر مي سازد تا بدين ترتيب به مقصود و غايتي که خداوند برايش مقدر کرده است،نائل شود. اکنون شايسته است ازخود بپرسيم: 1)کمال ما در چيست؟(مقدمه) در شکوفايي استعداد ها و قابليت هايمان است 2)استعداد و قابليت چه کمالاتي در ما وجود دارد؟(مقدمه) تمام خوبي ها را در خود شکوفا کردن 3)چگونه مي توان آن استعداد ها را شکوفا کرد؟(مقدمه) با انجام دادن خوبي ها و رسيدن به سر چشمه ي خوبي ها درس اول : کتاب زندگي سوالات متن: 1) فرمايش امام صادق(ع)درمورد آثار خواندن قرآن براي يک جوان مومن را بنویسید؟ص2 1. قرآن با گوشت و خونش در مي آميزد 2. خداوند او را با فرشتگان بزرگواري که نويسندگان و حاملان قرآنند،همنشين مي کند 3. قرآن در قيامت حافظ و نگهبان او خواهد بود 2) قرآن کريم راهنماي...زندگي...انسانهاست و مردم را به... استوارترين راه ها... هدايت مي کند.ص2 3) فوايد تدبر در آيات الهي را بنويسيد؟ص5وص6 1. يافتن راه زندگي خود 2. ژرف انديشي براي کشف نکات وپيام هاي قرآن 3. گشودن قلب به انوار الهي 4. تقويت عقل وقلب 5. باز کردن راه براي شناخت حقايق وبندگي خدا متعال 4)درچه صورت مي توان در کلامي بيشتر تدبر کرد؟ص5 کلام هر قدر عميق تر و حکيمانه تر باشد بيشتر مي توان در آن تدبر کرد 5)کلام خداوند...برترين...و...حکيمانه ترين ... کلام هاست. ص5 6) برتري کلام خداوند برديگر سخنان مانند بر تري...خالق...بر...مخلوق...است.ص5 7)راز تازگي و جاودانگي قرآن در چيست؟ص5 1. از هر کژي و ناراستي به دور است 2. چنان عمق و ژرفايي دارد که حقايق و حکمت هاي آن را پاياني نيست. 8)مراحل تدبر در قرآن را بنويسيد و بگوييد هر مرحله به چه کساني اختصاص دارد؟ص6 مرحله اول :گاهي درک معنا و مفهوم آيه براي درک معنا و مفهوم آن کافي است مانند آيات ابتداي سوره ي حمد.عموم مردم مرحله دوم :گاهي نيز بادقت در پيام و بخش هاي مختلف يک آيه،آغاز و انجام آيه،ارتباط آيه با آيات قبل مي توان به نکات زيبا و حکيمانه ي قرآن دست يافت و اين ناشي از تفکر و تعلق در آيات است. متخصصین 9)هرقدر...تفکر...در آيات عميق تر شود،سطوح بالاتري از پيام هاي قرآن کريم براي انسان آشکارمي گردد.ص6 10)ابزار تدبر در قرآن چيست؟و عملکرد آن را بنویسید؟ص6 عقل است-خوبي را از بدي تشخيص مي دهد ، به وسیله آن می انديشيم و به حقايق پي ببريم. 11) ...دانايي...نتيجه ي بهره مندي از...قوه ي عقل...و...خرد ورزي...است.ص6 12) اگر بخواهيم پيام هاي قرآن را در يابيم و زندگي را بر اساس آن بنا کنيم بايد چه کنيم؟ص6 بايد با تفکر و تعلم،تفقه ، تذکر ، به حقايق قرآن دست يابيم 13)آشنایی با روش هاي تفکر و تدبر در قرآن چه کمکي به ما مي کند؟ص7 کمک مي کند که سريعتر و آسانتر پيام هاي آيات را در يابيم و رابطه هاي مختلف ميان آن ها را درک کنيم 14) اولين و برترين معلم قرآن کيست؟ص8 رسول خدا(ص) 15) رسول خدا(ص)به عنوان اولین معلم قرآن چه کارهايي را به عهده داشتند؟ص9 1.روش تفکر در قرآن را به ما آموخته 2. به سوال هاي مردم درباره ي آيات پاسخ داده است 3.چگونگي عمل به احکام را به ما نشان داده است 16) شروط بهره مندي از قرآن کريم چيست؟ص9 توانايي علمي،همت،تقوا،پشتکار 17)واجب است هنگام رساندن دست به قرآن...وضو...داشته باشيم.ص9 18)آداب قرائت را بگوييد؟4موردص9 1.هنگام قرائت قرآن وضو داشته باشيم 2.با احترام مقابل قرآن بنشينيم 3.روزانه قدري از آيات آن را بخوانيم 4.با معاني آن آشنا شويم ترجمه آيات: آمده است براي شما از سوي خدا*نوري و کتابي آشکار*خدا به وسيله ي آن هرکس که*رضايت او را بجويد به راه هاي سلامت هدايت مي کند**هدايت قرآن براي کساني آست که رضايت الهي رابخواهند**وخارج مي کند آن ها را از تاريکي ها*به سوي روشنايي به اجازه ي خود*وهدايت مي کند آن ها را به راه راست***قرآن وسيله ي هدايت تمامی انسان ها به راه راست است**مائده 15و16 اين پيامي براي مردم است*/**قرآن براي همه مردم است** و هدايت و پند براي پرهيزگاران است* **از شروط بهره مندي از قرآن پرهيزگاري است**آل عمران138 و فرو فرستاديم بر تو کتاب را*روشن کننده اي براي همه چيز* و هدايت و رحمت و مژده است*براي مسلمانان* ** يکي از شروط بهره مندي از قرآن مسلمان بودن است**نحل89 و فرو فرستاديم به سوي تو قرآن را*تا براي مردم آنچه نازل شده است بر آنها روشن کني *شايد که آن ها بينديشند* ** يکي از شروط و يکي از ابزارهاي بهره مندي از قرآن انديشيدن در آن است**نحل44 کتابي که ما بر تو نازلش کرديم *فرخنده و مبارک *تا در آياتش تدبر کنند *تا اين که خردمندان پند گيرند * ** يکي ديگر از شروط بهره مندي از قرآن تدبر در آن است**/**بهترين تدبر گران خرد مندان اند** **خردمندان بيشترين بهره مندي از قرآن را دارند.**ص29 و به سوي من اين قرآن وحي شده است *تا اين که شما را به آن هشدار دهم *و کسي که[اين پيام] به او برسد* **قرآن براي تمام انسان ها در تاريخ و جغرافياست**انعام19 همان طور که رسولي از شما درميانتان فرستاديم**تا بر شما آيات ما را بخواند * و تا شما را پاک کند* و تا شما را کتاب وحکمت بياموزد *تا بياموزد *آنچه که شما نمي توانستید بیاموزید(نمی داستید)* **يکي ديگر از ثمرات بهره مندي از قرآن تزکيه و تعليم کتاب و حکمت است** بقره151 پيام آيات: 1) هدف از نزول قرآن چيست؟ص7 مائده15: هدايت انسان هدف اصلي نزول قرآن بوده است 2) با داشتن چه ويژگي هايي مي توان از هدايت قرآن بهره مند شد؟ص7 1.پرهيزگاري 2.مسلمان بودن 3.انديشيدن در قرآن 4.تدبر در آن 3) محدوده ي تاريخي وجغرافيايي هدايت قرآن کريم چقدر است؟ص7 تاريخي:از خلقت انسان تا قيامت جغرافيايي:براي تمام جهانيان 4) ثمرات و نتايج هدايت قرآن کريم چيست؟ 1-يادگيري 2- تفکر 3- تزکيه 4- تدبر 5- رحمت 6- تعليم 7- روشنگري 8- بشارت، اندرز،بيم درس دوم: انتخاب بزرگ سوالات متن: 1)انتخاب بزرگ حضرت ابراهيم(ع) چه بود؟ص18 يگانه پرستي 2)ايشان بر چه معياري انتخاب خود را انجام داده است؟ص17 1.خدا پايدار است اما چيزهاي ديگر ناپايدارند 2.خدا خالق است اما چيزهاي ديگر مخلوقند 3.علم خدا همه جا و همه چیز را در بر گرفته است اما چيز هاي ديگر علمي ندارند 4.خدا هدايتگر اما چيزهاي ديگر گمراه کننده 5- خداوند محدود به زمان و مکان نيست 3)سرآغاز انتخاب هاي زندگي انسان چه دوره ايست؟ص18 نوجواني 4)علت جدايي حضرت ابراهيم(ع) از سرپرستش چه بود؟ص18 تا اينکه بتواند يکتا پرست بماند و مردم را به يکتا پرستي بخواند 5)موفقيت ما در رسيدن به خدا به چه چیز گره خورده است؟ص18 1.با تفکر درباره ي خود 2.با استعانت از هدايت الهي 6)تفاوت استعدادهاي نهفته در گياهان و حيوانات با انسان را بنويسيد؟ص19 1.استعدادهاي گياهان و حيوانات در محدود ه ي خاصي است اما استعدادهاي انسان بسيار گسترده و متنوع است 2.انسان بي نهايت طلب است ولي گياهان و جانوران وقتي به سرمنزل رسيدند متوقف مي شوند نام گذاري: شما چه نامي براي اين ميل و گرايش مي گذاريد؟ص19 ميل به خوبي ها(کمال خواهی) الف: براي اين دو ويژگي انسان چه نامي انتخاب مي کنيد؟ص19 1.تنوع طلبي انسان (تنوع کمالات انسانی) 2.بي نهايت طلبي انسان(بی نهایت طلبی در کمال جویی) ب:جمله ي حضرت ابراهيم(ع) به ستاره پرستان بيانگر کدام يک از اين ويژگي هاست؟ص19 بي نهايت طلبي (قال اني لااحب الآفلين) نمونه هايي از تدبر که در اين درس تمرين شده: (حضرت ابراهيم(ع)کدام جهت را براي زندگي خود برگزيد )پاسخ:ازآيه ي 79سوره ي الانعام (چرا چيز هايي مانند ماه،ستاره و...لايق پرستش نيستند)پاسخ:آيه ي 78سوره ي انعام معني آيات: و زماني که ابراهيم(ع)به پدرش آزر گفت *آيا بتان را به خدايي مي گيري*همانا من تو را و قومت را مي بينم*در گمراهي آشکاري***پرستش غير خدا گمراهي است**و اين چنين به ابراهيم نمايانديم*ملکوت آسمان ها و زمين را *تا باشد از اهل يقين***هرکس قدرت و فرمانروايي خدا را درک کند از اهل يقين مي شود**چون شب بر او پرده افکند*ستاره اي را ديد*گفت اين پروردگار من است*وقتي که نا پديد شد *گفت دوست ندارم نا پديد شونده ها را*/**هر چيز ناپايدار شايسته پرستش نيست**وقتي که ماه را درخشان ديد*گفت اين پروردگار من است*وقتي که ناپديد شد *گفت اگر پروردگارم مرا هدايت نکند * قطعا ازگروه گمراهان خواهم بود***بت پرستان هدايت شده نيستند**/ **هر هدايتي غير از هدايت الهي گمراهي است**وقتي ديد خورشيد را درخشان *گفت اين پروردگار من است*اين بزرگتر است*وقتي ناپديد شد*گفت اي مردم من بيزارم*از آنچه براي خدا شريک قرار مي دهيد***هر ناپايداري حتي بسيار بزرگ و عظیم هم شايسته پرستش نيست**به راستي من روي آوردم *براي کسي که پديد آورد آسمان ها و زمين را*حق گرايانه *ونيستم از مشرکين ***تنها شايسته پرستش خالق تمام زيبايي هاست**وقومش با وي ستيزه کردند *گفت آيا با من در باره ي خدا ستيزه مي کنيد؟*در حالي که مرا هدايت کرده است*ونمي ترسم از آنچه به آن شرک مي ورزيد*مگر آن که پروردگار من چيزي را بخواهد *دانش پروردگار من همه چيز را فرا گرفته است *آيا به ياد نمي آوريد ***مشرکان بر خدايان خود هيچ دليلي ندارند اما خداپرستان براي پرستش خداوند دليل دارند**انعام،74 تا 80 تفکر: 1) چرا چيزهايي مانند ماه،ستاره و...لايق پرستش نيستند؟ص17 1.ناپايدارند 2.مخلوق اند 3.علمي ندارند 4.هدايتگر نيستند 5- محدود به زمان و مکانند 2) حضرت ابراهيم(ع) کدام جهت را براي خود انتخاب کرد؟ ص17 پرستش خدای یگانه و دوری از هر گونه شرک نسبت به خدا و قرار گرفتن در مسیر يکتا پرستي 3) چرا حضرت ابراهيم (ع) اين جهت را انتخاب کرد؟چه دليلي بر درستي کار خود داشت؟ 1.پايداري خداوند 2.خدا خالق است 3.علم خدا همه چيز را فرا گرفته است 4.خداوند هدايتگر است 5. محدود به زمان و مکان نيست 4) درباره ي آيه ي79 انعام سوالي طرح کنيد و به آن پاسخ دهيد؟ص17 5) آيا حضرت ابراهيم (ع)با ميل خود يکتا پرست شد؟بله- با ميل خود و حق گرايانه ص18 درس سوم: کدامين هدف سوالات متن: 1) منشاء انتخاب هدف انسان ها چيست؟ص26 طرز فکر او(تفاوت در بينش ها) 2)مهم ترين انتخاب هر انسان چيست؟چرا؟ص22 انتخاب هدف زندگي، زيرا اين انتخاب است که به تمام برنامه هاي ما جهت مي دهد و رنگ و بوي خاصي به آن مي بخشد 3)تفاوت انسان با گياهان و حيوانات در نحوه رسيدن به کمالات را بنويسيد؟ص25 1.استعداد گياهان به طور طبيعي و استعداد حيوانات به طور غريزي شکوفا مي شود اما نهال وجود انسان صرف نظر از برخي جنبه هاي جسماني به دست خودش رشد مي کند 2.حيوانات و گياهان هيچ مسئوليتي براي سرنوشت خود ندارند ولي انسان مسئول سرنوشت خود است 4)نعمت هايي که خداوند به انسان بخشيده کدامند و وظيفه ي هر کدام را بنويسيد؟ص25 1.قدرت تفکر:خوبي ها و راه رسيدن به آنها را مي شناسد 2.قدرت انتخاب:خوبي ها را بر مي گزيند و راه رسيدن به سعادت را مي پيمايد 5)چرا انسان مسئول سرنوشت خود است؟ص25 زيرا انسان قدرت تفکر دارد که با آن خوبي ها و راه رسيدن به آنها را مي شناسد و قدرت انتخاب دارد که با آن خوبي ها را بر مي گزيند و راه رسيدن به سعادت را مي پيمايد به همين جهت است که انسان مسئول سرنوشت خود است 6)ويژگي هاي انسان بزرگ چيست؟ آدم هاي بزرگ مقاصد بزرگ دارند،زود به پايان نمي رسند و تمام نمي شوند 7)اگر ما به جاي هدف هاي اصيل هدف هاي غير اصيل را انتخاب بکنيم و به آن عمل کنيم چه نتايجي براي ما در پی خواهد داشت؟ص27 عمر ما بي ثمر و به سعادت نخواهيم رسيد 8)در چه صورتي عمر ما بي ثمر و به سعادت نخواهيم رسيد؟ص27 اگر به جاي هدف هاي اصيل،هدف هاي غير اصيل را انتخاب کنيم 9)معيار هدف هاي اصيل چيست؟ص27 1.پايان ناپذير باشند 2.اگر به عنوان هدف اصلي برگزيده شود به هدف خود خواهیم رسيد 10)معيار هدف هاي غير اصيل چيست؟ص27 1.پايان پذيرند 2.به مقداري از آن ها مي توان رسيد 3- همان هدف هاي دنيوي هستند 11- منشاء تفاوت در هدف ها و دلبستگي ها چيست؟ص26 تفاوت در بينش ها، مثال اگر کسي چنين بيانديشد که محبت به ديگران ارزشمند است مي کوشد به ديگران محبت کند و کسي... 12- براي انتخاب صحيح هدف ها به چه چيز نيازمنديم و چه کسي و در کجا اين نياز را براي ما پاسخ داده است؟ص27 نيازمند معيار و ملاک هستيم و خداوند در قرآن کريم 13 - در چه صورت داراي عمري مفيد و به سعادت خواهيم رسيد؟ص27 در صورتي که هدف هاي اصیل زندگي را به درستي شناخته و انتخاب کنيم و عمر خود را صرف رسيدن به آن کنيم 14- اگر ما در شناخت هدف ها ي اصلي و غير اصيل دچار ترديد يا اشتباه شويم چه عاقبتي خواهيم داشت؟ص27 آن گاه عمر ما و زندگي ما ثمر نخواهد داد و ميوه ي رستگاري را نخواهيم چيد. معني آيات: هرکس خواستار امر زودگذر (دنیا) است*آن مقدار از آن را که بخواهيم به او مي دهيم*به هر کس که اراده کنیم*آن گاه دوزخ را برايش قرار مي دهيم*و با خواري و سر افکندگي در آن وارد مي شود*و هر کس که خواستار آن جهان است*و براي آن سعی و تلاش کند*درحالي که او مومن است*تلاش آنان پاداش داده خواهد شد***هدف ها دو گونه اند:اصلي و فرعي**و** شرط بهره مندي از نعمت هاي پايان ناپذير ايمان است**/**هدف هاي فرعي هدف هايي اند که اگر آن ها را به عنوان هدف قرار دهيم به تمام آن نمي رسيم**/**هرکس هدف هاي پايان پذير را انتخاب کند آخرت خوبي نخواهد داشت ،خواسته هاي دنيوي پايان پذيرند**/** هرکس هدف هاي پايان ناپذير را انتخاب کند آخرت خوبي خواهد داشت**اسراء18و19 برخي از مردم مي گويند*خدايا به ما ببخش در دنيا*در حالی که او را در آخرت بهره اي نيست***دنيا به تنهايي براي رستگاري کافي نيست**** کسي که هدف هاي پايان پذير را انتخاب کند از هدف هاي ناپايان پذير بهره اي ندارد**اما عده اي از آن ها مي گويند*خدايا هم در دنيا به ما نيکي عطا کن *و در آخرت نيکي کن*و ما را از عذاب جهنم نگه دار* اينان از آنچه کرده اند بهره اي دارند* و خدا وند سريع الحساب است***دنيا براي سعادت کافي نيست ولي لازم است**** کسي که هدف هاي پايان ناپذير را هدف قرار دهد به هدف هاي پايان پذير هم مي رسد**/ **اگر هدف هاي اخروي اصل قرار گيرند مانع رسيدن به هدف هاي دنيوي نمي شوند**بقره 200تا202 آنچه به شما داده شده*کالاي زندگي دنيا و آرايش آن است***دنيا و آنچه در آن است فاني است**** هدف هاي دنيوي فاني هستند و هدف هاي اخروي پايدار هستند**و آنچه نزد خداست بهتر و ماندگار تر است*آيا نمي انديشيد *قصص60 همانا ما هدايت کرديم او را به راه*خواه سپاسگزار باشد خواه ناسپاس ***انسان داراي قدرت اختيار است**انسان3 *هرکس در گرو کاري است که کرده است***انسان ها مسئول سرنوشت خود هستند** مدثر38 آيات مرتبط با پيام پيام آيات را تکميل کنيد و بگوييد معيار کدام هدف است اصلي يا غير اصلي غيراصيل(اسرا 18) غير اصيل(اسرا18) اصيل(اسرا19) اصيل اصيل اصيل اصيل غير اصيل اصيل غير اصيل 1. برخي هدف ها ودل بستگي ها پايان پذيرند 2. اگر کسي آن ها را به عنوان هدف اصلي بر گزيند ممکن است به مقداري از آن برسد 3. اگر کسي فقط اين هدف ها را انتخاب کند به تمام آن مي رسد 4. برخي هدف ها پايان نا پذير و هميشگي هستند 5. اگر کسي آن¬هارا به عنوان هدف اصلي برگزيند و به سوي آن گام بردارد به هدف خود خواهد رسيد 6. هدف هاي پايان ناپذير در تقرب به خدا به دست مي آيد 7. هدف هاي پايان ناپذير همان هدف هاي اخروي هستند 8. هدف هاي پايان پذير همان هدف هاي دنيوي هستند 9. اصل قرار گرفتن هدف هاي اخروي،مانع بهره مندي انسان از نعمت هاي دنيايي نمي شوند 10. اگر هدف هاي دنيوي اصل قرار گيرند،مانع رسيدن به هدف هاي اخروي مي شوند نتيجه: برنامه¬ريزي انسان بايد به گونه¬اي باشد که هدف¬هاي اخروي اصل قرار گيرند و هدف¬هاي دنيوي در سايه و تابع آن¬ها باشند درس چهارم: برترين هدف سوالات متن: 1) در ميان هدف ها اصلي کامل ترين هدف کدام است؟ص34 وجود ما مجموعه اي از استعداد هاي گوناگون مادي و معنوي است هرچه هدفي را که بر مي گزينيم کاملتر و جامع تر باشد استعدادهاي بيشتري را در بر مي گيرد و نهال وجود ما هم پربار تر مي شود و سراسر وجود ما را شادابي و بالندگي و شور نشاط خواهد گرفت 2) نزديکي به خدا «يک نزديکي حقيقي است»يعني چه؟ص35 يعني بعد ظاهري و مکاني ندارد ، نزديکي مکاني و ظاهري نيست ، مثلاً چه بسا دو نفر در يک مکان کنار هم باشند ولي هيچ نزديکي به هم احساس نکنند ،نزديکي به خدا نزديکي حقيقي است همان طور که دوري از او بدترين نوع دوري است 3) شرط تقرب به خدا چيست؟ص35 خدا سر چشمه ي خوبي هاست و انسان به ميزان خوبي هايش به او نز ديک مي شود به ميزان زيبايي ها و خوبي هايي که کسب مي کند 4) امام سجاد (ع) دوست داشتن چه چيزهايي را از خدا درخواست مي کند؟ ص35 1-دوست داشتن خدا 2-دوستي آنان که خدا را دوست مي دارند 3-دوستي هر کاري که او را به خدا نزديک کند 5) چرا مقصود و محبوب ما ذات خدا وند است؟ص36 هرکس در خود اندکي تامل کند مي بيند که در ذات خود در جست وجوي منشا خوبي ها و زيبايي هاست و تا به آن منبع و مبداء نرسد آرامش نيافته از پاي نخواهد نشست از آن جا که خداوند سرچشمه تمام خوبي هاست پس مقصود ما خداست 6) ازجمله«من آنچه را که افول مي کند دوست ندارم » چه درسي مي توان گرفت؟ص36 نبايد در زندگي به هدف هايي دل بست که گذراست و پايان پذير است بلکه بايد روي به سوي کسي کرد و دل به کسي بست که پاياني ندارد و خالق کل اسمان ها و زمين است قرائت: الله که جز او هيچ خدايي نيست*بهترين نام ها براي اوست***جامع تمام خوبي ها خداست** و **شرط داشتن تمامی خوبي ها ، خداست**طه8 همانا من روي بسوي کسي آوردم * که آسمان ها و زمين را پديد آورد ، حق گرايانه(من در ایمان خود خالصم)*ومن از مشرکان نيستم***هر جهتي غير از خدا گمراهيست** و**هر کاري جز براي خدا شرک است**انعام 79 خداوند به زنان و مردان مومن وعده داد * به باغ هايي از بهشت که در زير درخت هايشان جوي ها جاري اند* در آن جاودانند ***شرط بر خورداري از نعمت هاي اخروي ايمان است****شرط بهره مندي از بهترين نيکي ها (بهشت)ايمان است** و خانه هاي پاک در باغ ها(بهشت های ) جاودان *خشنودي خداوند برتر است *اين همان رستگاري بزرگ است***اگر کسي رضايت الهي را داشته با شد همه ي نعمت ها را دارد** **رضايت الهي تمام خوبي ها را در بر مي گيرد** و **بهشت داراي مراتب است**توبه72 آنچه نزد شماست فاني مي شود*و آنچه نزد خداست باقي است ***هر کاري در صورتي ارزشمند است که براي خدا باشد****هدف هاي دنيوي فاني شونده و هدف هاي اخروي پايدارند**و قطعا به کساني که صبر پيشه کردند*مطابق بهترين اعمالشان پاداش خواهيم داد***صبر يکي از بهترين اعمال است** و**بهشت هر کسي با ديگري متفاوت است**نحل96 انديشه و تحقيق: 1) بزرگي انسان ها و عظمت آنان به چه چيز بستگي دارد؟چراص34 انسان هاي بزرگ و با عظمت دنبال هدف هايي هستند که جامع ترين و برترين هدف ها باشد(رسيدن به هدف هاي اصيل و تلاش براي رسيدن به آنها) 2) عبارات را تکميل کنيد:ص34 الف) اگر هدف ها و دلبستگي هايم را درست انتخاب کنم هريک را ..(کامل تر).برتر و جامع تر...قرار دهم درخت وجود...من پربارتر(پر ثمر تر) خواهد شد... ب) برترين محبوب...خداست...زيرا...او سرچشمه ي تمام خو بي هاست ... ص36 درس پنجم : تو را چگونه بخوانم سوالات متن: 1) از چه راه هايي مي توان به اوصاف خدا دست يافت؟ص46 1-کتاب خلقت(آينه هستي) 2-کتاب زندگي(قرآن) 2) حديث«ما عَرَفناکَ حَقَّ مَعرِِِِِِِِِِِِفَتِکـ» را ترجمه کنيد وبگوييد از کيست ودر مورد چيست؟ص45 آن چنان که شايسته ي معرفت توست تو را نشناخته ايم –رسول خدا(ص)-عدم شناسايي کامل خدا، انسان قادر به شناخت کامل و چیستی خدا نيست. 3) چرا خداوند را آنگونه که شايسته ي اوست نمی توانیم بشناسیم؟و کدام آیه بيانگر اين حقيقت است؟ص48 انسان محدود است و خدا نامحدود، موجود محدود را توان آن نيست که بر موجود نامحدود احاطه يابد. شوري 11،روم27 پس انسان نمي تواند بر خدا احاطه يابد و او را بطور کامل بشناسد 4)چه راه هايي براي معرفت به خدا و توصيف او پيشنهاد شده؟ و کدام بيانگر اين حقيقت است؟ ص48 انسان مي تواند به وسيله ي آفريده ها و زيبايي هايي که در عالم هستي وجود دارد و همچنين از نام هاي نيکوي خدا که در قرآن آمده به خدا معرفت پيدا کند ،زيرا هر موجودي که اين زيبايي ها را مي بخشد خود داراي آن هست. پس بنابر اين ما نمي توانيم به طور مستقيم به خداوند شناخت پيدا کنيم و او را بشناسيم ياسين 32تا39،شوري 11 5) چرا خدا مانند مخلوقات نيست؟ و کدام بيانگر اين حقيقت است؟ ص49 زيرا خدا علت است وهمه معلول-او خالق است و همه مخلوق-همه محدود و او نامحدود-اوکامل و همه ناقص ،او جاويد است و همه فاني ، و وجود نا محدود یکی بیشتر نیست. شوري11 بنابر اين هيچ يک از مخلوقات نمي توانند مانند او باشند صافات180،شوري11 تامل در متن: ص49 محيي: خدا زمين مرده را زنده مي کند.يس33 قادر: خداوند بر زنده کردن مو جودات و حرکت منظم ستارگان و...تواناست .يس33 رازق: خداوند به همه ي موجودات روزي مي رساند .يس34 و35 خالق: خداوند آنچه در آسمان ها و زمين است را آفريده است . شوري11 مدبر: خداوند همه ي موجودات را به بهترين شکل اداره مي کند. يس36و37 مقدر: خدواند حرکت خورشید ، ماه ، ستارگان و شب و روز را اندازه گیری کرده است (خداوند موجودات را اندازه گيري کرده و بطور دقيق آراسته است ).يس39 حکيم: خداوند کار بيهوده انجام نمي دهد و کارهاي او در نهايت استحکام کمال است . روم27 رحيم: خداوند نسبت به تمام موجودات مهربان است . يس33تا39 عليم: خداوند داناست و نسبت به اعمال همه ي مخلوقات آگاه است . يس38 قرائت: او پديد آورنده ي آسمان ها و زمين است*همسراني از جنس خودتان برايتان آفريد*و از چهار پايان نيز جفت هايي آفريد*شما را در اين (طريق) بسيار پراکنده مي گرداند*نيست مثل او چيزي*و او شنوا و بيناست***هيچ يک از موجودات صفات خدا را ندارند**انسان نمي تواند بر خدا احاطه يابد و آن چنان که شايسته اوست او را بشناسد*شوري11 براي اوست صفت بر تر *در آسمان ها و زمين*و او شکست ناپذير حکيم است*روم 27 در زمين براي اهل يقين نشانه هاست*و نيز در خودتان*آيا نمي نگريد***تمام مخلوقات نشانه هاي خدا هستند** ذاريات 20و21 پاک است پروردگارت خداوند شکست ناپذیر*از آنچه وصف مي کنند***هر توصيفي براي خدا غير از آنچه که خودش آن گونه توصيف کرده اشتبا ه است**«بنابر اين هيچ يک از مخلوقات مانند او نيستند» صافات 180 و يک نشانه براي آنها زمين مرده است*آن را زنده کرديم* از آن(زمين) دانه ها را خارج کرديم *که از آن مي خورند* و در آن باغ هايي قرار داديم *از نخل ها و انگورها *و در آن چشمه هايي روان کرديم *تا بخورند از ميوه ي آن*در حالي که حاصل عمل آنها نيست*آيا شکر نمي کنند*پاک و منزه است کسي که همه ي زوج ها را آفريد*از آنچه از زمين مي روياند *و از خودشان * و از آنچه نمي دانند *و نشانه ي ديگر براي آن ها شب است*روز را از آن مي گيريم *و آنگاه آنان در تاريکي فرو مي روند*و خورشيد روان است *به سوي قرار گاه خود*اين اندازه گيري شکست ناپذير داناست*و براي ماه منزل هايي معين کرديم *تا مانند شاخه ي خشک خرما هلالي شکل شود*«خداوند نسبت به همه ي موجودات مهربان است»يس 33تا39 درس ششم : در حمد و تسبيح محبوب سوالات متن: 1- از چه راه هايي مي توان به صفات خدا پي برد بامثال؟ص53 الف)تدبر و تفکر درکتاب خلقت:وقتي نظم و غايتمندي را در مخلوقات مي بينيم حکيم بودن خدا را در مي يابيم ب) تدبر و تفکردرکتاب زندگي ( قرآن):هر گاه قرآن را مي گشاييم و با کلمه ي «بسم الله الرحمن الرحيم» مواجه مي شويم رحمان و رحيم بودن او را درک مي کنيم 2- چه زماني مي توان حکيم بودن خدا پي برد؟ص53 با مشاهده ي نظم و غايتمندي مخلوقات 3- چرا خداوند همه ي صفات نيکو را دارد؟ص56 زيرا خداوند وجودي کامل است و هر وجود کاملي همه ي صفات خوب و نيکو را دارد و اگر حتي يک صفت نيکو را نداشته باشد ناقص مي شود و از کامل بودن خارج مي گردد و به ديگران نياز مند مي شود پس خداوند همه ي صفات خوب و نيکو را دارد «الله الصمد» 4- چرا خداوند صفاتي را که نشانه ی نقص باشند ندارد؟ص56 زيرا پذيرش هر نقصي در خداوند به معناي پذيرش کامل نبودن او و به معناي محتاج بودن و نيازمند بودن اوست در حالي که اين مخلوقات هستند که نيازمندند و خداوند مبرّا و منزّه از نياز است 5- آيا مي توان هر صفتي که در مخلو قات است به خدا نسبت داد؟ص56 هر حُسن و کمالي که مخلوقات دارند از خالق دريافت کرده اند کسي مي تواند کمال و خوبي به ديگري بدهد ، که خود آن را دارا باشد بنابر اين خداوند سر چشمه ي همه ي کمالات است اما صفاتي که از نقص و محمدوديت مخلوقات سرچشمه مي گيرد در خدا نيست مثل جهل که نبود علم است و... که همه نوعي نقص و کاستي هستند و چيزهايي نيستند که لازم باشد خداوند آن ها را دارا باشد 6- صفات ثبوتي را تعريف کنيد؟ص57 صفاتي که جنبه ی کمالي دارد مثل قدرت، علم، رحمت و ... را صفات ثبوتي مي ناميم و به خدا نسبت مي دهيم يعني خدا اين صفات را داراست 7- صفات سلبي را تعريف کنيد؟با مثال ص57 صفاتي که از نقص و نياز ناشي مي شوند مثل جهل و عجز و... را صفات سلبي مي ناميم اين ها را از خدا سلب مي کنيم يعني خدا وند اين صفات را ندارد و ازآن ها پاک و مبرّاست 8- حمد به معني...ستايش...وتسبيح به معني...پاک دانستن...و...منزه دانستن...است. ص58 9- چرا خداوند را حمد و ستايش مي کنيم؟ص58 به دليل کمالات و زيبايي هاي او 10- چرا ستايش و حمد واقعي براي خداست؟ص58 زيرا همه ي زيبايي ها و خوبي ها از اوست 11- درحمد و ستايش همواره...صفات ثبوتي...را بيان مي کنيم و در تسبيح ،خدا را از...صفات سلبي... پاک ومنزه مي داريم ص58 12- معيار و ملاک توصيف خداوند به برخي از صفات چيست؟ص58 هر صفتي که نشانه ي کمال است و مخلوق از خالق دريافت مي کند ازصفاتي است که خداوند آن را داراست. 13- چرا نمي توانيم برخي از صفات را به خداوند نسبت دهيم؟58 زيرا برخي از اين صفات از نقص و محدوديت سرچشمه مي گيرند وپذيرفتن آن ها در خداوند به معناي پذيرش کامل نبودن او و به معناي پذيرش محتاج و نيازمند بودن اوست. 14- چه تفاوتي ميان صفات خدا و صفات انسان ها وجود دارد؟ 1- صفاتي که خود انسان ها دارند و کمال محسوب مي شوند ازخودشان نيست ولي صفات خداوند از خودش است و خداوند سر چشمه ي همه ي صفات کمالي است. 2- موجودات، داراي صفات کمالي و نقصي هستند ولي خداوند تنها داراي صفات کمالي است. 3- صفات کمالي انسان داراي محدوديت است ولي صفات خداوند نا محدود است. 4- صفات انسان کم و زياد مي شود ولي صفات خداوند کم و زياد نمي شود. 15- اصطلاحات زير را تعريف را توضيح دهيد؟ص58 حمد: دادن صفاتي به خداوند که داراست و نشانه ی کمال است تسبيح: صفاتي را که نمي توانيم به خدا نسبت دهيم و خدا آن ها را دارا نيست و نشانه ي نقص و نياز است قرائت: او خدايي است که معبودي جز او نيست * دانای پنهان و آشکار است* و او بخشنده و مهربان است* او خدايي است که معبودي جز او نيست *فرمانرواي پاک*سلامت و ايمني بخش*نگاهبان با عزت مقتدر*صاحب کبريا و بزرگي* و خداوند پاک و منزه است از آنچه برای آو شریک قرار می دهند*اوست خداي آفريننده ي هستي بخش صورت گر *براي او نام های نیک است* آنچه در آسمان ها و زمين است تسبيح اوميگویند *و او شکست ناپذیر داناست*/ ** اسم های نيکو ازآن خداست**از صفات کمالی خداوند نامحدود بودن،خالق ،... است**حشر 22تا24 براي خداوند شريکاني از جن قرار دادند*در حالي که خداوند آن ها را خلق کرده است*و براي او پسران و دختراني پنداشتند*از روي بي دانشي*او پاک و منزه است از آنچه به آن وصف مي کنند***خداوند هر صفتی را که نشانه ی نقص و کاستی باشد ندارد**انعام 100 درس هفتم: در پناه ايمان سوالات متن: 1- چه وقت شناخت منجر به عمل مي شود؟ص62وقتي که آن شناخت به مرحله ي ايمان برسد 2- اين سخن از کيست و چه پيامي دارد؟ص65 از امام علي(ع)_هر قدر ايمان بيشتر باشد عمل بهتر مي شود(ايمان بدون عمل و عمل بدون ايمان معنايي ندارد) 3- ايمان چيست؟ص66 ايمان همان باور و اعتقاد قلبي همراه با حب و دوستي به حق و اعتماد و اطمينان است که شوق به سوي عمل را در انسان ايجاد مي کند 4- قلب در چه صورتي براي پذيرش حقيقت و راه زندگي آماده مي شود؟ص66 در صورتي که از زشتي ها دور و به زيبايي ها آراسته گردد 5- زيبايي هاي قلب براي پذيرش حق و حقيقت کدامند؟ص67 الف)سلامتي قلب از بيماري و گناهان ب)توجه قلب به هدف هاي زيباي زندگي و ياد خدا ج) بينايي قلب براي مشاهده ي حقايق و زيبايي هاي زندگي . د) باز بودن قلب بر روي آنچه با تفکر به دست آمده است . 6- زشتي هاي قلب که مانع پذيرش حق و حقيقت مي شوند کدامند؟ الف)داشتن حالت انکار و تکبر در مقابل حقيقت ب)غفلت از هدف هاي زيباي زندگي و ياد خدا ج)سخت شدن قلب و نداشتن احساس در مقابل خوبي ها و زيبايي ها. د)بسته شدن قلب بر روي حقايق و آنچه با تفکر به دست آمده است. 7- ايمان درختي است که در...قلب...جوانه مي زند.ص67 8- چه تفاوتي ميان «شناخت»و«ايمان»وجود دارد؟ص65 شناخت باعث عمل نمي شود ولي اين ايمان است که باعث عمل مي شود جايگاه شناخت عقل است و جايگاه ايمان قلب است. 9- قلب ما منزلگاه کيست؟ ايمان به خدا ص67 10- قلب مقدس ترين حرم عالم هستي است. ص67 11- چرا علاوه بر شناخت هدف ايمان به آن نيز لازم است؟ص66 عقل با تفکر در آيات الهي و با استفاده از راه هاي معرفت بخش مي تواند خوب را از بد تشخيص دهد و به ما معرفي کند. اما اين کار عقل براي انتخاب خوبي ها و رفتن به سوي آن ها کافي نيست قلب هم بايد به کمک بيايد. 12- تفاوت هايي که علم و ايمان در مقابل يکديگر دارند را بنويسيد. علم ايمان 1- توانستن خوب خواستن 2- ساختن ابزار ساختن مقصد و هدف 3- سرعت دادن جهت دادن 4- ساختن طبيعت ساختن انسان 5- زيبايي عقل زيبايي روح و قلب 6- انقلاب بيرون انقلاب درون 7- سازگاري انسان با جهان سازگاري انسان با خودش قرائت: قطعاً اين قرآن *به آنچه استوارترين(راه ها) است هدايت مي کند *و مو منان را بشارت مي دهد *کساني که کارهاي نيک انجام مي دهند*که براي آن هاپاداش بزرگ است*اسراء 9 هر کسي که کار شایسته انجام دهد*چه مرد و چه زن*در حالي که او مومن است*او را به حياتي پاک زنده مي کنيم*وقطعا به آن ها پاداش خواهيم داد*مطابق بهترين اعمالشان***عمل صالح ثمره و نتيجه ی ايمان است**و **ايمان معيار ارزشمندی عمل صالح است زيرا هر عمل صالح به شرط ايمان پذيرفته ی خداست و پاداش خواهد داشت در غير اين صورت عمل صالح پاداش ندارد**تنها شناخت به عمل منجر نمی شود بلکه بايد ايمان نيز به کمک شناخت بيايد **نحل 97 باديه نشينان گفتند: ما ايمان آورديم*بگو ايمان نياورده ايد*بلکه بگوييد اسلام آورديم*و هنوز ايمان در دلهايتان وارد نشده است* و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنيد*از پاداش اعمال شما چيزي نکاهد*همانا خدا آمرزنده ی مهربان است* **جایگاه ایمان قلب است**حجرات 14 درس هشتم: در وادي امن سوالات متن: 1- چرا نوجوانان و جوانان به ملکوت آسمان نزديکترند؟ص74 به خاطر خلوص و پاکي دل و بي آلايشي بيشتر آنها می باشد که درهای لطف خداوند بر روی آنان بازتر است 2- راه هاي رسيدن به ايمان و تقويت آن را نام ببريد؟ص75تا76 الف) تفکر پيرامون آيات خدا در گستره ي هستي ب) توجه دائم به خداوند و ذکر و ياد او ج) توجه به نعمت هاي خدا د) انجام نيکي ها و دوري از گناهان 3- يکي از حکمت هاي نماز پنج گانه را بنويسيد؟ص75 زنده نگه داشتن ياد خدا در تمام طول شبانه روز در دل مومن 4- ايمان و تقرب به خدا چه اثراتي براي ما دارد؟ص77 تحولي شگرف وجود ما را فرا خواهد گرفت به طوري که گويا تولّدي جديد آغاز شده است «آيا آن کس که مرده بود و ما با ايمان زنده اش کرديم و براي او نوري قرار داديم که به وسيله ي آن در ميان مردم راه مي رود همانند کسي است که در تاريکي است و از آن خارج شدني نيست؟» 5- جامعه ي ايماني چگونه شکل مي گيرد؟ص77 اگر جوانه هاي ايمان در مجموعه ي اعضاي يک جامعه پديدار شود 6- ويژگي هاي انسان مومن چيست؟ص77 الف) آرامش روحي خاصي دارد ب) از شادابي و لذت معنوي بر خوردار است ج) در قضاوت ها و تصميم ها خدا را در نظر مي گيرد د) احساس رضايت دروني از خدا دارد 7- ويژگي جامعه ي مومن چيست؟ص78 الف)با يکديگر برادري و مودت دارند ب)در مسير خير و نيکي يکديگر را ياري مي دهند ج)در مقابل بيگانگان عزيز و سلطه ناپذيرند د)يکديگر را به حق و پايداري در راه حق فرا مي خوانند 8- امام صادق(ع) نسبت صبر و ايمان را چگونه بيا ن کردند؟ص79 نسبت صبر به ايمان مانند نسبت سر به کل بدن است همان طور که اگر سر از بين برود بدن هم از بين مي رود اگر صبر از دست رود ايمان هم از بين مي رود 9- توجه دايم به خداوند و ذکر و ياد او يکي از راه هاي تقويت ايمان است آنرا توضيح دهيدص75 حضور خداوند در خاطر ما در همه ي لحظات زندگي در آغاز صبح در طول روز و در هنگام کار و تحصيل و در انتهاي شب ارتباط ما را با او افزايش مي دهد و به تدريج به پيوندي استوار مي انجامد. يکي از حکمت هاي نماز پنج گانه زنده نگه داشتن ياد خدا در دل مومن است. 10- چگونه شناخت خود را به مرحله ي ايمان برسانيم و ايمان را تقويت کنيم؟ص75 قران کريم و پيشوايان معصوم(ع) راه هاي رسيدن به ايمان را به ما نشان داده اند.اين راه ها هم ما را از مرحله ي شناخت به مرحله ي ايمان مي رسانند و هم سبب تقويت و محکم شدن آن ها مي شود. 11- يکي از راه هاي تقويت ايمان تفکر پيرامون آيات خدا در گستره ي هستي است آن را توضيح دهيد؟ص75 آنچه در جهان است نشانه هاي زيبايي علم قدرت و رحمت خداست . توجه به اين نشانه ها ياد خدا را در دل ها زنده مي کند و لطف و رحمت او را به ما ياد آور مي شود و در نهايت بر دوستي و محبت ما به خدا مي افزايد . 12- يکي از راههاي تقويت ايمان توجه به نعمتهاي خدا است آن را توضيح دهيد ؟ص76 اگر به زندگي خود توجه کنيم نشانه هاي لطف و رحمت خدا را به روشني در آن مي بينيم اين نشانه ها در زندگي هر کس و متناسب با حالات دروني او به صورتي جلوه مي کند و به يادآوردن الطاف الهي ياد او را در دلها زنده نگه مي دارد و قلب را به او نزديک تر مي سازد . 13- انجام نيکي ها و دوري از گنا هان یکی از راه تقويت ايمان است آن را توضيح دهيد ؟ ص76 هر عمل نيک دل را نوراني مي کند و هر گناه چون غباري صفحه ي دل را مي پوشاند و به اندازه ي خود مانع رسيدن نور حقيقت به آن مي گردد .بايد بکوشيم دل خود را با عمل به نيکي ها نوراني تر کنيم و با دوري کردن از گناهان رشته ي محبت خود را با خدا استوار تر سازيم . 14- امام صادق (ع) انسان خوش بين به خدا را چگونه توصيف مي کند ؟ص79 خوشبيني به خدا آن است که جزء به او اميد نداشته باشيم و جزء از گناهانت نترسيد . 15- به فرموده ي پيامبر اکرم(ص) در قيامت بهترين عمل در ترازوي کارهاي مومن چيست ؟ص79 در قيامت در ترازوي کارهاي مومن عملي بهتر از «حُسن خُلق» نمي گذارند. 16- امام صادق ( ع ) درباره ي رابطه ي بين ايمان و حياء چه فرموده است ؟ص79 حياء و ايمان همراه همند و به يک رشته بسته شده اند .اگر يکي از آنها برود ديگري هم خواهد رفت 17- امام صادق(ع) ايمان چه کسي را کامل مي داند ؟ص79 هرکس دوستي هايش بخاطر خدا و دشمني هايش بخاطر خدا باشد و براي خدا به مردم ببخشد از کساني است که ايمانش کامل است . 18- سخن امام خميني (ره) را در باره ی جوانان و پاک زيستن در اين دوران را مختصراً بنويسيد؟ص74 شما جوانان از حالا بايد شروع کنيد به جهاد اکبر و نگذاريد که قواي جواني از دستان برود هر چه قواي جواني از دست برود ريشه هاي اخلاق فاسد در انسان زيادتر مي شود و جهاد مشکل تر.جوان زودتر مي تواند در اين جهاد پيروز بشود نگذاريد در اصلاح حال خودتان زمان جواني به پيري بيفتد از حيله هايي که نفس انسان به انسان مي زند و شيطان به او پيشنهاد مي کند اين است که بگذار براي آخر عمر توبه کن اين يک طرح شيطنت آميز است که نفس انسان پياده مي کند انسان تا قواي جوانيش هست تا روح لطيف جواني هست تا ريشه هاي فساد در او کم است مي تواند خودش را اصلاح کند قرائت: قطعا مومنان رستگار شدند *آنها که در نمازهايشان خشوع دارند* وآنها که از لغو و بيهودگی روی گردانند*و آنها که زکات را انجام می دهند*مومنون 1تا4 همانا در آفرينش آسمان ها و زمين*و آمد و شد روز و شب* نشانه هايي براي خردمندان است ***يکی از راه های تقويت ايمان تفکر پيرامون آيات خدا در گستره ی هستی است**آل عمران 190 اي کساني که ايمان آورديد*خدا را بسيار ياد کنيد*و تسبيح گوييد*بامداد و شامگاه*** يکی از راه های تقويت ايمان توجه دائم به خداوند و ذکر و ياد اوست** احزاب 41تا42 اي کساني که ايمان آورديد *نعمت خدا را بر خودتان به ياد آورید***ياد نعمت هاي خدا باعث تقويت ايمان مي شود**احزاب 9 مومنان واقعی کساني اند که*به خدا و فرستاده اش ايمان آورده اند*سپس شک نکردند*و با مالها و جانهايشان جهاد کردند*در راه خدا*آنها راستگويانند*** يکی ديگر از راه های تقويت ايمان انجام نيکی ها و دوری از گناهان است** حجرات 15 آيا مردم پنداشته اند *آن ها را وا مي گذارند*به صرف اين که بگويند ايمان آورديم*و آزموده نمي شوند؟*عنکبوت 2 همانا مومنان کساني اند* که وقتي ياد خدا مي شود دل هايشان ترسان است*و چون آيات خدا بر آنها تلاوت شود* ايمانشان افزوده مي گردد*و بر پروردگارشان توکل مي کنند *انفال 2 کساني که ايمان آوردند*و به ياد خدا دلهايشان آرامش مي يابد*بدان(آگاه باشید)که دل ها به ياد خدا آرامش مي يابند*رعد28 هرکه در اين بزم مقرّب تر است جام بلا بيشترش مي دهند ناز پرورد تنعّم نَبَرد راه به دوست عاشقي شيوه رندان بلا کش باشد درس نهم : عزم خوب زيستن سوالات متن: 1- هدف اصلي زندگي ما چيست؟ص85 هدف اصلي زندگي ما رسيدن به خوبي ها و زيبايي هاي جاودان است و مي دانيم که همه ي اينها در خدا جمع است پس هدف و مقصود ما خداست 2- در چه صورت زندگي ما مفيد و لذّت بخش خواهد بود و از سر در گمي نجات خواهيم يافت؟ص85 هدف اصلي زندگي ما رسيدن به خوبي ها و زيبايي هاي جاودان است و مي دانيم که همه ي اينها در خدا جمع است پس هدف ومقصود ما خداست. هرکس اين هدف را دريابد و زندگي اش را صرف رسيدن به آن کند زندگي او لذت بخش و مطمئن خواهدبود و از سردرگمي نجات خواهد يافت 3- آثار وفاي عهد با خدا چيست؟ص87 خدا به زودي به او پاداش بزرگي خواهد داد. 4- آثار بد شکستن عهد الهي چيست؟ص87 الف)اورا در آخرت بهره اي نيست ب)خدا به او(به دیده ی رحمت) ننگرد ج)با او سخن نمي گويد د)او را پاک نمي گرداند هـ)براي اوست عذابي دردناک 5- عزم به چه معناست؟ص90 به معني اراده قصد و آهنگ به سوي هدفي است 6- آثار عزم قوي را بنويسيد؟ص91 تحمل سختی ها- شکيبايي- استواري- اعتماد 7- سفارش لقمان به فرزندش چيست؟ص91 برآنچه بر تو مي رسد استقامت کن که اين از آثار اراده و عزم در کارها است 8- خداوند راه سعادت ما را با رضايت خود قرين ساخته يعني چه؟ص91 يعني خداوند زماني از ما راضي خواهد بود که ما در راه سعادت و خوشبختي گام بر داريم و زماني از ما ناراضي خواهد بود که نااميدي و شقاوت بر ما سايه افکند پس عهد ما با خدا هم رضايت او و هم سعادت ما را به دنبال دارد. 9- دينداري چه زمان کاملتر است؟ص91 هر قدر ما در پيمان خود استوار باشيم دينمان کاملتر است 10- از کجا بدانيم آنچه خداوند از ما مي خواهد براي سعادت ماست؟ص91 خداوند در نهايت بي نيازي است و نقصي هم ندارد که بخواهد با در خواست کردن از ما آن را بر طرف سازد و ما هم از خود چيزي نداريم که تقديم خدا کنيم بلکه هر چه داريم از اوست 11- رضايت خدا در...سعادت...ما و اطاعت از او راه سعادت ماست ص91 12- مراحل عهد و ميثاق به خدا را بنويسيد؟ و مختصراً توضيح دهيد ص92 تا95 الف)قدم گذاشتن در راه:فرد در اين مرحله جهت گيري ميکند و آينده ي خود را معين مي سازد ممکن است ابتدا با دستورات الهي چندان آشنا نباشد و خطا هايي انجام دهد ولي چون جهت او درست بوده به تدريج اعمال خود را اصلاح مي کند ب)تجديد عهد:در هر بامداد با قيام در برابر پروردگار تجديد ميثاق مي کنيم و عهد خود با خدا را مرور مي کنيم اين تجديد ميثاق روزانه غفلت و سهل انگاری را می زداید و ما را در عمل ثابتد قدم تر می نمايد. ج)تکميل عهد:به تدريج عزممان بيشتر مي شود و در مي يابيم که حرکات جديدي در وجود خود مي توانيم آغاز کنيم و صفات پسنديده ای را در خود تقويت نماييم و يا صفات ناپسندی را از دور سازيم 13- اصطلاحات زير را تعريف کنيد؟ واجب: اعمالي که براي پيمودن راه سعادت به آنها احتياج داريم و بدون آنها نمي شود اين راه را پيمود حرام: کارهايي که ما را از سعادت دور مي کنند و مانع رسيدن به آن مي شوند مستحب: اين اعمال واجب نيستند ولي رفتن به سوي سعادت را آسانتر مي سازد و به آن سرعت مي بخشد و انسان را به درجات برتر رستگاری می رساند مکروه: اعمالي که حرام نيستند ولي رسيدن به سعادت را کُندتر مي کند و توفيق رسيدن به درجات والا را سلب مي کند مباح: اعمالي که نه حرام و نه واجب است و نه مستحب و يا مکروه مثل بازي کردن و ..را مباح گويند 14- محتواي اصلي عهد انسان با خدا چيست؟ص92 انجام واجبات و ترک محرمات، همان پيمودن راه رستگاری و کسب رضای خداست و محتوای همان عهدی است که انسان با خدا می بندد 15- شرط انجام اعمال مباح چيست؟ ص93 بايد احکام اسلامی مربوط به آن ها را رعايت کنیم 16- راه شناخت واجبات ومحرمات چيست؟ سوال از متخصص است که او را مجتهد مي گويند 17- ميزان دينداري ما به چه چیز بستگي دارد ؟به ميزان وفاداري ما به عهد و پيماني است که با خدا بسته ايم . 18- تفاوت درجات انسانها به درجات عزم آنهاست.ص91 19- عزم چه رابطه اي با اختيار دارد ؟ص90آدمي با عزم و اراده ي خود آنچه را انتخاب کرده عملي مي سازد به همين جهت عزم ظهور گوهر انسانيت يعني اختيار است . 20- چرا انسانهاي با اراده و مصمم را دوست داريم و از انسانهاي بي اراده خوشمان نمي آيد ؟ چون انسان ذاتا" خوبي ها را دوست دارد و انسانها ي صاحب عزم داراي خوبي ها هستند امّا انسانهاي فاقد عزم به دليل داشتن بدي ها يي که دارند خوشايند ما نيستند . 21- نتايج پيمان شکني با خدا عبارت است از ! ص87 آنها را در آخرت بهره اي نيست و خدا در روز قيامت با آنها سخن نمي گويد و به آنها به ديده رحمت نمي نگرد و آنها را پاک نمي گرداند و عذاب دردناکي در انتظار آنهاست . قرائت: الگو نيکو براي شما بوده است *ابراهيم و کساني که با او بودند*ممتحنه 4 و کيست از جهت دين نيکو تر *از آنکه روي خود را تسليم خدا کرده*او نيکو کار باشد*و از آيين ابراهيم حق گرا پيروي مي کند*خدا ابراهيم را دوست انتخاب کرد***از آثار عزم،نيکوکاری،مطیع بودن و حق گرا بودن است **نساء 125 کيست که روي بگرداند*از آيين ابراهيم*مگر آنکه نابخردي پيشه کند*** هر کس که راه راست را از دست دهد نادان است**بقره 130 و هرکس که وفا کند*به عهدی که با خدا بسته است*به زودي به او پاداشی بزرگ خواهد داد * **نتيجه ی وفا ی به عهد،پاداش بزرگ است**فتح 10 همانا کساني که مي فروشند* پیمان خدا و سوگندهايشان* را به بهایی اندک* آنان را بهره ای نيست* در آخرت* و خدا با آنان سخن نگويد*و به آنان در روز قیامت ننگرد * و آنها را پاک نمي سازد *و عذاب دردناکی براي آنهاست *آل عمران 77 پايداري کن همان طور که* پيامبران اولواالعزم پايداري کردند * **پيامبران همه ی خوبی ها را دارند **احقاف 35 و اگر پايداري کنيد *و پر هيز گاري کنيد*اين همان عزم در کارهاست**از نشانه هاي عزم ، پايداري و پر هيزگاريست** لازمه ی وفای به يک عهد و موفقيت در انجام آن تقوا و پايداری است**آل عمران 186 درس دهم : پايداري در عزم سوالات متن: 1- نتيجه ي خوب انجام عهد چيست؟ص96براي نفس اطمينان مي آورد و شادابي و نشاط مي بخشد. 2- نتيجه ها ي بد شکستن عهد چيست؟ص96سستي اراده و ضعف نفس را در پی دارد 3- عوامل تقويت کننده ي عزم چيست؟ص99 تاص102 الف) تسريع در انجام تصميم ب) تو جه به حضور در پيشگاه خدا و فرشتگان ج) توجه به عاقبت و ثمرات پايداري در تصميم د) داشتن دوست وهمراه ه) رعايت اصل اعتدال و) رعايت اصل تدريج و تداوم 4- سخن امام صادق(ع) در مورد تسريع در انجام تصميم چيست؟ص99 کسي که بر انجام کاري خيري همّت کرده در عمل به آن تسريع کند و آنرا به تاخير نيندازد 5- اين سخن از کيست؟ در مورد چيست؟ص100 امام علي (ع)_تسريع در انجام تصميم 6- امام علي (ع) تامل و درنگ در چه چيزي را جايز نمي داند؟ص100 در فرصت هايي که براي انجام کار خير به دست مي آيد 7- غفلت يعني چه؟ فرقش با فراموشي چيست؟ص100 غفلت يعني بي توجه بودن و سست شدن نسبت

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.